Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

intranet vragenlijst

  • Annemiek

    Hallo daar!

    Ik ben bezig met het opstellen van een intranet-vragenlijst (kwalitatief), maar ben benieuwd of iemand dit al eens heeft gedaan en welke vragen er tijdens zo'n interview gesteld zijn. De planning is namelijk om eerst te achterhalen wat de organisatie op intranet zal gaan zetten, voordat men met concrete ideeen komt over de invulling. Zelf heb ik wel een idee welke richting intranet op zal gaan, maar ik ben benieuwd of mijn vragenlijst overeen komt met anderen.

    Wil iemand deze kennis met mij delen?

    Groetjes,

    Annemiek

  • Steven

    Ik zat de afgelopen weken met hetzelfde probleem. Ik ben onlangs begonnen aan een afstudeeropdracht. De opdracht houdt in: het verbeteren van het huidige intranet.

    Om wensen en behoeften in kaart te brengen heb ik interviews gehouden met sleutelfiguren in de organisatie. Ik heb de vragenlijst gebaseerd op een checklist uit een boek van Huib Koeleman: “interne communicatie als managementinstrument” (bijlage 1)

    De vragenlijst brengt (als het goed is) knelpunten in de interne communicatie aan het licht.

    Hier heb ik een aantal zaken uitgehaald en verder aangevuld met een aantal specifieke vragen over intranet. Op zich functioneerde de vragenlijst redelijk, maar het is het toch niet helemaal. Er kwam niet altijd evenveel uit. Mijn ervaring is wel dat je er echt een gesprek van moet maken en geen vraag-antwoord-spelletje.

    Ik heb 'm hieronder ge-copy-paste.

    ——————————————————————————————————————-

    1 Functie

    · Wat is uw functie/werk bij de WMD

    · Wat zijn uw taken en verantwoordelijkheden.

    2 Informatiebehoefte; ontvangen

    · Welke interne informatie heeft u voor uw werk nodig, maar is voor u niet of moeilijk opvraagbaar?

    · Waarom heeft u dit nodig?

    · Van wie hebt u die informatie nodig?

    · Ontvangt u vaak informatie van uw collega’s / organisatieleden, die niet voor u van belang is?

    3 Informatiebehoefte; zenden

    · Welke informatie zou u zelf willen delen met uw collega’s in de organisatie, maar is op dit moment moeilijk of onmogelijk.

    · Waarom is dat moeilijk of onmogelijk

    · Voor wie is de informatie bestemd?

    4 Communicatiemiddelen

    · Welke interne communicatiemiddelen gebruikt u in uw werk. (zowel voor het zenden als ontvangen van informatie?)

    · Welke middelen vindt u goed functioneren? Waarom?

    · Welke middelen vindt u minder goed functioneren? Waarom?

    · Welk middel gebruikt u het liefst?

    5 Intranet

    · Hoe gebruikt u op dit moment het intranet? Wat zoekt u op en welke informatie stelt u, of uw afdeling beschikbaar?

    · Welke taak ziet u binnen de organisatie weggelegd voor het intranet. Wat mist de organisatie als het intranet niet wordt verbeterd?

    · Welke functionaliteiten / applicaties / documenten / programma’s mist u op het huidige intranet die uw werk zouden kunnen vergemakkelijken.

    · Beheer en verantwoordelijkheden; is uw afdeling bereid om een medewerkers voor een aantal uren vrij te maken voor het beheer van ‘uw’ gedeelte van het intranet?

    6 Beschrijft u eens in een aantal zinnen de cultuur van het bedrijf.

    7 Ruimte voor opmerkingen

    Heeft u nog opmerkingen of suggesties voor het verbeteren van de communicatie- en informatiestructuur?

  • Steven

    Beste annemiek,

    Ik ben ook erg benieuwd naar jouw vragenlijst. Kun je deze plaatsen?

    groet, Steven

  • Bas

    Beste steven,

    Ik wil je graag bedanken voor het posten van de vragenlijst, het heeft mij erg geinspireerd bij het maken van mijn stageopdracht.

    Bedankt

    Met vriendelijke groet

    Bas Zweeris