Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Help! Ik moet intranet verbeteren

  • Steven

    Hallo,

    Ik ben een student HBO-communicatie en ik ben net begonnen aan een mijn afstudeeropdracht, het verbeteren van een intranet. Ik ben (nog) een beetje een leek op het gebied van intranet. Ik heb wel wat boekjes doorgelezen, maar ik weet niet goed hoe en waarmee ik moet beginnen.

    Concrete vragen:

    Ik zoek goede en recente literatuur over intranet, niet alleen boeken maar ook artikelen, etc.

    Ik ben nu bezig met enkele oriënterende gesprekken in de organisatie, het doel: knelpunten, wensen en behoeften in kaart brengen. Ik heb een aardig vragenlijstje opgesteld, maar de uitkomsten van de eerste gesprekken zijn nogal teleurstellend. Heeft iemand voorbeelden of tips & tricks.

    Ik wil graag in contact komen met mensen die net een intranet-verbetertraject hebben uitgevoerd.

    Ook zoek ik informatie over het communicatieve traject rondom intranet. Hoe krijg je mensen enthousiast en hoe vergroot je de acceptatie van de nieuwe site en hoe verhoog je de traffic?

    Alle andere informatie, tips, trucs, etc is op dit moment welkom.

    Met vriendelijke groet,

    Steven

  • Martin van Amerongen

    Beste Steven,

    Je hebt vette pech als je zo aan je afstudeeropdracht begint, maar een troost voor je voor iedereen is een afstudeeropdracht @!#$.

    Kijk even naar het type organisatie waarin je werkzaam bent. Is het een organisatie dat al intensief gebruikt maakt van het intranet of zijn het nog een stel goedbedoelende amateurs.

    Als je in een waanzinnige technische organisatie zit is het wellicht moeilijker om de mensen tevreden te krijgen. Zijn ze daarentegen volledige leken op het vlak van inter en intranet dan heb je wat meer mazzel.

    Eerste regel bij internet… liever goed gejat dan slecht bedacht! Kijk even naar je intranet bij jou op school zitten er dingen in waarvan je denkt dat het handig is binnen de organisatie waar jij nu je bevindt.Ditzelfde geld voor andere mensen die je kent. Vraag even aan hun hoe het intranet op hun werk eruit ziet.

    Bekijk een intranet op als middel om de organisatie te stroomlijnen wat betreft informatievoorziening, communicatie en bepaalde processen binnen de organisatie.

    Zit er een zoekfunctie in?

    Zit er bijvoorbeeld een onderdeel human interest in? Verhaaltje achter de medewerkers, een prikbord, een forum waar medewerkers kunnen overleggen over bepaalde zaken.

    Kunnen er diverse zaken besteld worden, dat nu op papier staat dus digitale formulieren die de papiermassa binnen een organisatie kunnen wegwerken.

    Smoelenboek?

    Webcam? Speels element…

    Een sectie afegsloten voor een aantal bezoekers maar bijvoorbeeld wel toegankelijk voor het management d.m.v een password

    Toegang tot belangrijke dossiers?

    Kennisbank

    Templates voor powerpoint-presentaties etc etc

    openstaande vacatures

    routebeschrijvind

    overzicht interne telefoonnummmers

    weblog

    Een korte introductie van de afdelingen en de wijze waarop zij handelen

    Dit zijn even snel wat zaken waar je wellicht wat aan hebt maar het hangt heel erg af wat de organisatie voor een type intranet op dit moment heeft en wat voor een type medewerker de organisatie uit bestaat.

    Wat betreft het communicatieve vlak , hangt dit ook weer sterk van de type organisatie af.

    Er is software waarbij je de laatste nieuwtjes als screensaver op het beeldscherm van de medewerker kan geven en hij kan dan direct op het nieuwtje klikken en meer informatie op het intranet vinden/ Kijk maar even op www.netpresenter.com. Hier zijn ook goedkopere en makkelijkere varianten van.

    Tevens is er hele eenvoudige software om een korte enquete te houden bij alle gebruikers van het intranet. Kijk even op www.votations.com. Scheelt je een hoop werk, medewerkers denken serieus genomen te worden en je kan snel de indruk van de medewerkers zien van het intranet. D.m.v. van een linkje in de hoofdpagina en een paar goede vragen heb je al een lekker stuk van je onderzoek achter je kiezen.

    Tevens kan je voorstellen dat wanneer de PC van de medewerkers opstart deze meteen het intranet ingeladen krijgt en zodoende er direct mee geconfronteerd word.

    Voor de introductie van het door jouw vernieuwde intranet moet je niet te zwaar tillen. Hou de mensen op de hoogte d,.m.v. het personeelsblad indien aanwezig, geef de voortgang aan van het vernieuwde intranet d.m.v. het oude intranet. En als je echt wiluitpakken laat de directeur d.m.v. een symbolische durk op de knop het nieuwe intranet starten in een gezellige borrel van het personeel waarbij bijvoorbeeld de jaarverslagen of iets dergelijks wordt gespresenteerd.

    Het intranet is voor de medewerkers maar een bijzaak en het zal nooit goed zijn, dat is nu eenmaal als je in de communicatiesfeer werkt. Iedereen weet het beter.

    Ik neem aan dat je het alleen hoeft te bedenken en niet zelf hoeft uit te voeren, dus laat je fantasie de vrije loop en gebruik je creativiteit.

    Succes ermee en ik ben benieuwd hoe het gaat aflopen…er is niks kutters dan een afstudeeropdracht ben blij dat ik er voig jaar vanaf ben gekomen.

    Greetz Martin

  • Gue

    ten eerst zou ik je adviseren om een requirement document te typen, dat houdt in:“ onderzoeken wat de gebruikers willen” en uiteindelijk kun je beginnen met verbeteren van het intranet… vergeet niet om de MoSCoW-principe te gebruiken

    most have

    could have

    should have.. enzo

  • ellen

    Houd een ding goed in de gaten: de structuur van het intranet. Als mensen iets gaan zoeken moeten ze het wel binnen een min. aantal klikken kunnen vinden anders bevordert het niet de gebruiksvriendelijkheid!

    Succes met je opdracht!

  • Steven

    Hoe schrijf je een dergelijk requirement document? Ofwel hoe onderzoek je op een goede en effectieve manier wat de gebruikers willen?

  • ellen

    door interviews te doen binnen de organisatie, enquetes, en vooral goed luisteren wat de mensen zeggen c.q. onbewust vragen. En natuurlijk zelf logisch nadenken wat de makkelijkste plek is om een bepaald informatiebestand te plaatsen…

    ik zeg altijd: suiker zet je ook niet in de badkamer weg, dat is onlogisch!

    Steven schreef:

    >

    > Hoe schrijf je een dergelijk requirement document? Ofwel hoe

    > onderzoek je op een goede en effectieve manier wat de

    > gebruikers willen?

  • Lessiusstudenten

    Beste Steven,

    Net als jou moet ik samen met een medestudente het intranet van een bedrijf analyseren. Het is al een tijdje geleden, maar we vragen ons toch af of we eventueel je eindwerk mogen inzien als voorbeeld.

    Alvast bedankt!

    Met vriendelijke groeten,

    Wendy en Helen

  • Dennis de ree

    Heb je al eens gekeken op www.kollab.nl.

    Zij hebben en mooi interactief cloud based intranet.

    Is zeker de moeite waard om met hun in contact te komen.

    Succes.