Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Informatie over intranet binnen andere organisaties

  • Linda

    Hoi,

    Momenteel ben ik bezig met het afstuderen in een bedrijf waar ze intranet willen gaan introduceren. Nu ben ik op zoek naar andere bedrijven die een soortgelijk project hebben lopen. Of wellicht intranet onlangs hebben geïntroduceerd.

    Misschien dat iemand mij aan informatie hierover kan helpen.

    Alvast vriendelijk bedankt

    Linda

  • JeroenW

    wat wil je weten dan? mail anders.

  • Tony

    Hoi Linda,

    ik studeer HBO informatica en werk als systeembeheerder (2 dagen in de week) bij een bedrijf.

    Ze willen een intranet gaan implementeren en ik ben hier verantwoordelijk voor.

    Wat wil je weten want je vraag is mij niet helemaal duidelijk…tenminste niet precies..

    en misschien dat ik ook nog wat leuke ideeën opdoe vanuit reacties.

  • Danny

    Beste Linda,

    Ik ben verantwoordelijk voor het intranet bij een grote drogisterijketen in Nederland en België. Wij maken gebruik van een content management systeem (CMS), waarbij bepaalde uniformiteit en gebruiksgemak geborgd zijn. Aan de andere kant ben je gebonden aan bepaalde spelregels. En aan een ICT-infrastructuur uiteraard.

    Mijn ervaring met een CMS zijn erg prettig. De informatievoorziening vanuit ons hoofdkantoor naar onze filialen (ruim 900) verloopt snel en spoepel. Zaak is uiteraard dat e.e.a. wordt beschreven in procedures, zodat verantwoordelijkheden en taken duidelijk zijn. Op die manier wordt informatie geborgd. Dit geldt ook voor een intranet dat geen gebruik maakt van een CMS.

    Voorbeelden van zaken die op het intranet van onze filialen te vinden zijn:

    * Spoed-, dag- en weekberichten (nieuwsvoorzieningen met elk een eigen karakter)

    * Formulieren

    * Adressenboek (filialen en leveranciers)

    * Mailfunctionaliteit (tussen filialen onderlingen en met het HK)

    * Formulierenbank

    * Handboeken met procedures

    * Etc.

    Een goed middel om traffic te genereren op je site is door informatie op te nemen, waarvan mensen afhankelijk zijn in hun dagelijkse werkzaamheden. Een ‘gevraagd/aanbod’ rubriek is leuk, maar niet wellicht iets waar je je beter later op kunt richten, als je intranet al garant staat voor een hoog bezoekersaantal. Voorbeelden: formulieren, procedureboeken, telefoonlijsten, etc.

    Een ander belangrijk punt is draagkracht krijgen bij directie. Hierbij geldt in het algmeen: geld besparen (naast uiteraard snelheid, kwaliteit en effectiviteit van je informatie). Geef aan wat je kunt/ wilt besparen met een intranet.

    Tot slot wellicht overbodig om te noemen maar toch erg belangrijk: ga niet uit van de techniek, maar van de gebruiker. Tegenwoordig is alles mogelijk en wordt overal in het wilde weg ontwikkeld, maar het doel van het intranet (en dus het gebruik door de eindgebruiker) moet duidelijk omschreven zijn. Wat wil ik met mijn intranet bereiken en wie is/ zijn mijn doelgroep(en).

    Rest mij je veel succeste wensen met je opdracht.

    Met vriendelijke groet,

    Danny Bok