Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Intranet als communicatiemiddel

  • Sanne

    Hallo,

    Ik schrijf essay over het intranet als communicatiemiddel. Dit doe ik uit het oogpunt van de studie communicatiemanagement. De stelling die ik moet onderbouwen, of waar ik juist tegen moet zijn is: “Met een goed intranet heeft een organisatie geen andere interne communicatiemiddelen meer nodig.”

    Ik ben op zoek naar literatuur hierover. Heeft iemand een idee?

    Bedankt!

    Sanne

  • Rob Venstra

    Sanne,

    Intranet is geen communicatiemiddel.

    Het intranet is een verzameling van uiteenlopende informatie van een bepaalde organisatie die door zijn internet-achtige structuur eenvoudig te benaderen is.

    De gebruikersvriendelijkheid is lange tijd de oorzaak geweest van het nog steeds heersende misverstand dat hiermee (interne) communicatie wordt gepleegd, maar als de eindgebruiker geen actie onderneemt om het intranet te bezoeken, is er geen sprake van communicatie. Voorlichting per e-mail komt dichterbij maar heeft ook veel nadelen als spamfilters, trage reacties en onderzoek wijst uit dat slechts 30% van dit soort nieuwsbrieven worden gelezen.

    Een nieuw, innovatieve toepassing, waarbij de interne communicatie op niet storende wijze, direct onder de aandacht wordt gebracht en zelfs bijdraagt aan het intranet bezoek vind je op: www.ecom-on.nl/eposter.htm.

    Deze manier van ‘interne reclame’ heeft de toekomst. Misschien leuk voor je essay, succes!

    RobV

  • Evy De Coensel

    Hey Sanna,

    Indien u de informatie gekregen heeft die u zoekt, kan u mij deze ook even doormailen.

    Heel erg bedankt alvast.

    Met vriendelijke groeten

    Evy De Coensel

  • Danny

    Hoi Sanne

    Je hebt ongetwijfeld tijdens je studie veel geleerd over ‘geïntegreerde communicatie’. Die zou ik hiervoor gebruiken, want intranet kan en zal nooit het enige interne communicatiemiddel van een organisatie zijn. Denk alleen al aan de informele communicatiestromen. Ik zou m'n boeken over geïntegreerde communicatie er eens bijpakken en het doel van GC als voornaamste argument gebruiken.

    Eerlijk gezegd zou ik meneer RobV zo veel mogelijk buiten beschouwing laten, want hij probeert volgens mij alleen een product te verkopen in plaats van een constructieve bijdrage te leveren aan dit forum. Intranet kan, afhankelijk van de technische eigenschappen en inrichting, absoluut WEL als communicatiemiddel gezien worden.

    Succes!

    Coördinator Intranet van een grote drogisterijketen in Nederland en ex-SCOMmer (School voor Communicatiemanagement Utrecht)

  • michael

    Hoi Danny,

    Ik las dat jij Intranet Coördinator bent van Kruidvat.

    Ik hoop dat jij mij kunt helpen aan wat informatie over het opzetten van intranet bij een grootwinkelbedrijf.

    Het is mijn afstudeeropdracht en ik zou graag hierover met jou van gedachten willen wisselen.

    Met vriendelijke groet,

    Michael KogelmanDanny schreef:

    >

    >