Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Verbetern van intranet: Hoe pak je dat aan?

  • Leonie

    Ik loop momenteel stage bij een redelijk groot bedrijf en mijn stageopdracht is het verbeteren van intranet. Ik vroeg me af of iemand tips heeft om dit zo goed mogelijk uit te voeren. Alvast bedankt.

  • Annemiek

    Hi Leonie,

    Ik ben zelf ook met zo'n soort opdracht bezig, maar ik raad aan om een aantal boeken te lezen zoals:

    1. Intranet als praktisch communicatiemiddel (brandsma & spijker)

    2. Dialoog via intranet (Jalink & Olsthoorn)

    3. Intranet voor de communicatieprofessional (Koeleman e.a.)

    Ook zou ik (maar dat ligt aan de tijd) een kwalitatief onderzoek houden met een aantal mensen die als sleutelfiguren kunnen worden aangeduid. en richt je dan met name op hoe het nu is en of dat werkt of niet. dan is het aan jou om hieruit op te maken waar de knelpunten liggen en kan je aanbevelingen doen.

    Succes

    Annemiek

  • Leonie

    Hello Annemiek,

    Harstikke bedankt voor je tips. Ik wilde zelf al boeken gaan zoeken, maar ik wist niet welke. Dus hier kan ik zeker wat mee. Ik wens jou ook veel succes.

    Groetjes,

    Leonie.

  • Christiaan

    Leonie,

    Het is voor jou al weer een tijdje geleden, maar ik wilde je toch om een gunst vragen. Momenteel ben ik bezig met het verbeteren van een intranetonderdeel voor een grote organisatie. Ik zal graag willen weten hoe jij het destijds hebt aangepakt. Heb je nog een kwalitatief onderzoek uitgevoerd? zo ja, wat voor een vragen heb je hierbij gesteld? Bij voorbaat dank.

    groeten,

    Christiaan

  • folkert

    Hallo mensen,

    Ik ben zelf ook bezig met een intranetonderzoek voor een gemeente. En het beste is om eerst breed te beginnen met het onderzoek en daarna uitwerken en filteren. Ik heb wel een aantal tips voor mensen die ook intranet willen onderzoeken.

    1. Ken je doelgroep!

    Wil je er zeker van zijn dat je teksten ook gelezen worden, doe dan eerst onderzoek naar de verschillende doelgroepen binnen een bedrijf. Niet alle content is namelijk even relevant voor iedereen. Zo is zijn artikelen op directieniveau niet interessant voor de technische dienst of het kantinepersoneel, om maar een voorbeeld te noemen. Vraag je dus altijd af voor wie je wat schrijft en wat de lezer daar aan heeft, ook op het intranet.

    2. Migreer veelgebruikte content naar het intranet

    Nog een belangrijke factor die ervoor zorgt dat personeel het intranet ook echt gebruikt: de aanwezigheid van praktische, belangrijke informatie of applicaties. Denk daarbij aan werkroosters, telefoon/adreslijsten, dossierinzage, smoelenboek, ov-tijdenoverzicht, een agendafunctie of een prikbord.

    3. Killer-app!

    Naast bovenstaande content is een bedrijfsspecifieke killer-applicatie een zeer goede trigger om het internetgebruik te stimuleren. Voorbeelden: real-time inzage in de lotenverkoop (bij een loterij) of real-time voorraadstatus van onderdelen (bij een autodealer). Op die manier krijgt het internet écht meerwaarde voor het bedrijf.

    4. Vermeld de content-eigenaar

    Heb je een stuk geschreven voor intranet? Vermeld dan altijd wie de contenteigenaar is en maak een verwijzing naar die persoon voor mensen die meer informatie over een onderwerp willen hebben. Zo staat alle informatie altijd netjes samen en hoeven mensen niet te zoeken.

    5. Vermeld nummer telefonische ondersteuning

    Het is erg frustrerend als iets niet werkt of als je op zoek bent naar bepaalde informatie maar je deze niet kunt vinden op het intranet. Nóg vervelender is het als je vervolgens ook op geen enkele manier gewezen wordt op een contactpersoon of een telefoonnummer waar je terecht kunt met vragen. Zorg daarom dat altijd deze informatie altijd duidelijk zichtbaar is op het intranet. Dat scheelt een hoop ergernis!

    Tenslotte is het handig om te kijken hoever een bedrijf of organisatie is op digitaal niveau. Hiermee voorkom je een onevenwichtig systeem.

    Succes groetjes Folkert

  • Robbert

    Bekijk eens het 16 stappen plan van James Robertson.

    Deze man is de koning van het intranet