Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Afstuderen: inbedden van een Intranet

  • J. de Rooij

    Voor mijn afstudeer scriptie ben ik op zoek naar informatie hoe je het beste een Intranet binnen een organisatie kan inbedden. Het gaat hierbij met name om wie is er verantwoordelijk voor wat. Zijn hier algemene richtlijnen voor? Zijn er speciale boeken? Heeft iemand op papier hoe het bij hun in het bedrijf is opgezet. Bij kun je aan kloppen als dit niet werkt, bij wie als dat niet werkt enz.

    Wie zou mij kunnen helpen. Ik heb zelf het intranet gebouwd bij het bedrijf maar de vraag is nu dus, wie is waarvoor verantwoordelijk?. het bedrijf is 400 man sterk.

    Alvast bedankt voor de informatie, heb jij om een antwoord te geven nog meer informatie nodig, dan hoor ik dat graag

    Met vriendelijke groet,

    Jeroen

  • Richard

    Jeroen,

    ik ben denk ik met een zelfde soort opdracht bezig, maar dan voor een stage. De organisatie waar ik stage loop heeft een intranet waarmee decentraal beheer mogelijk is. Zo kunnen verschillende mensen een stukje van het intranet beheren. Ik heb 4 verschillende rollen die voor het beheer van het intranet moeten gaan zorgen:

    - decentraal beheerders: iedere afdeling krijgt een eigen onderdeel op het intranet. Voor iedere afdeling/onderdeel heb ik een decentraal beheerder aangewezen die voor de inhoud van dat onderdeel moet zorgen.

    - technisch beheerder: voor de technische problemen (bijvoorbeeld problemen met server).

    - stuurgroep: deze bekijkt de ontwikkeling van het intranet: is de inhoud van de intranet waarvoor het bedoeld is, worden de voordelen van het intranet maximaal benut.

    - sitemanager/webmaster: “superbeheer”, aanspreekpunt voor decentraal beheerders, controleert de inhoud, contactpersoon met de leverancier enz…

    Ik heb een artikel dat de verschillende rollen voor website beheer beschrijft van mijn begeleider gekregen, maar hij wist niet meer waar hij het vandaan had.

    Ik hoop dat ik je een klein beetje heb kunnen helpen.

    Groet,

    Richard

  • J. de Rooij

    He Richard,

    Hartelijk bedankt voor je informatie. Het is zeker van enige waarde, aangezien het hier ook zo moet worden geregeld ongeveer.

    De vraag is nu en dat is het probleem dat ik dus moet uitzoeken waarom het op die manier de beste manier is. Waar wordt dat beschreven en zijn er nog andere mogelijkheden?

    Maar de informatie die jij mij hebt verzonden kan ik wel gebruiken en dus hartelijk bedankt. Dan nog dat artikel die die taken beschijft. Kun je dat eventueel inscannen en mailen? of kopieren en op de post doen?

    Alvast bedankt voor je hulp

    Jeroen de Rooij

  • Richard

    Hoi Jeroen,

    Eén van de voordelen van decentraal beheer is dat niet alle aanvragen voor het plaatsen/wijzigen van informatie via de afdeling ICT lopen. Door het beheer van intranet bij de verschillende afdelingen te leggen, worden ze ook meer “geprikkeld” om van het intranet gebruik te maken en informatie te plaatsen omdat ze dan zelf verantwoordelijk zijn voor de inhoud van de eigen pagina's. Ik heb me verder niet bezig gehouden met wat voor mogelijkheden er zijn, want het was hier al beslist dat het intranet decentraal beheerd moest worden. En de verschillende rollen moesten alleen nog beschreven en namen daaraan gekoppeld worden. Als je je adresgegevens mailt (Richard.van.Leusden@zrt.nl) dan zal ik het artikel sturen (ik heb geen idee of hier ergens een scanner is).

    Groetjes,

    Richard

  • Bas

    De kracht van decentraalbeheer zit hem in het feit dat de bron van informatie zelf verantwoordelijk is voor de publicatie ervan, al dan niet met het gebruik van een redacteurenteam dat uiteindelijk de informatie op gepubliceerd zet. Hiervoor is wel een CMS nodig met workflowmanagement.

    Als je nog opzoek bent naar meer informatie over het intranet, dan wil ik je daarbij wel helpen. Ik ben webmaster van het intranet binnen onze eigen organisatie en daarnaast leveren wij een contentmanagement systeem aan verschillende gebruikersorganisaties en ben ik ook verantwoordelijk voor dergelijke implementaties, van voorbereiding tot nazorg.

    Groet,

    Bas van Dijk

  • J. de Rooij

    Hallo Bas,

    Bedankt voor je informatie. Graag zou ik nog wat + en - punten ontvangen van decentraal en centraal organiseren (als je dat weet?). Zijn er nog meer mogelijkheden om een intranet in een organisatie in te brengen. Is er ergens informatie te vinden omtrent de procedures die gevolgd moeten worden ofzo?

    Naar aanleiding van de informatie die ik via forums heb gekregen is er hier besloten om ook hier het intranet decentraal onder te brengen. Alleen is het bij een scriptie zo dat ik dan zou moeten referen aan literatuur of websites ofzo. Ik weet niet of forums daar ook onder vallen? Maar ik zou het fijn zijn als ik eventueel nog informatie of websites zou kunnen ontvangen zodat ik elke keus die ik maak kan onderbouwen aan de hand van boeken/informatie/websites.

    Allemaal alvast bedankt

    Jeroen

  • Bas van Dijk

    Hierbij wat verwijzingen naar boeken, doe ook eens een search op bol.com naar het trefwoord intranet.

    Jonkeren, Ben

    Managen met I.I.E netten / Ben Jonkeren; Stan Petit; Marcel Staring . - Amsterdam/Antwerpen: Contact, 1999 . - 192p . - ISBN 90-254-9871-x

    Koeleman, Huib

    Intranet voor de communciatieprofessional / Huib Koeleman; Michiel van Delden; Jan-Jelle van Hasselt; Leo van de Vorst. - Alphen aan den Rijn: Samson, 2000 . - 129p . - ISBN 90 14 06302 4

    Cuijpers, P

    Intranet - Een netwerk van mensen / Cuijpers, P.; E.J. Hengstmengel. - Deventer - Kluwer Bedrijfsinformatie, 1997. - 160p . - ISBN: 90-267-2671-6

    Boiko, Bob

    Content management - het complete handboek / Boiko, Bob . - Schoonhoven - Academic Service, 2002 . - 856 p . - ISBN: 90-395-2004-6

    Tja wat betreft zaken die je in een forum opdoet. Het is een bron, alleen is het moeilijk te achterhalen hoe betrouwbaar de bron is vandaar ook dat de voorkeur in scripties uitgaat naar stukken op schrift. Echter, de argumenten van de verschillende personen uit de nieuwsgroepen kun je wel aandragen als bronnen van je “fieldresearch”.

    Wat betreft internetsites over dit onderwerp, voldoende te vinden. Kwestie van goed zoeken om de juiste pagina's te vinden. Lees eens over hoe de “advanced search” methode op altavista te gebruiken. In ieder geval zag ik op dit prikbord een link voorbij komen: http://www.btc-online.nu/main.asp welke ik vanmorgen zelf eens heb bekeken. Zeer goede site, waar jij zeker wat aan kan hebben. Veel interessante artikelen. Wel jammer dat je voor elk artikel een hele lijst met persoonlijke gegevens moet invullen alvorens je het document per mail ontvangt.

    Ik hoop dat hier wat aan hebt!

    Groet,

    Bas

  • J. de Rooij

    Hallo Bas,

    Dat ziet er zeker goed uit. Ik ben d'r even doorheengelopen en heb nu denk ik al een heleboel informatie weer opgedaan. Hartelijk bedankt voor die link.

    Die boeken heb ik inderdaad geprobeerd, althans geprobeerd te vinden in de bibliotheek. helaas hadden ze die niet. Dus zou ik ze moeten aanschaffen. Wie weet dat ik dat nog doe. het is wel redelijk belangrijk eigenlijk.

    Nogmaals bedankt. Als je nog meer informatie hebt/kwijt wilt, dan hoor ik het graag. Als je nog vragen hebt, zodat het je allemaal nog duidelijker wordt ofzo, dan hoor ik het ook graag.

    Met vriendelijke groet,

    Jeroen

  • J. de Rooij

    Hallo Intranet bekenden,

    Ik heb nog een vraag over procedures die doorlopen moeten worden op een intranet. b.v. wie zet er content op de webpagina, hoe kan je content aanleveren, welke stappen moeten doorlopen worden als er problemen zijn enz. Heeft iemand misschien een lijstje met procedures?

    Alvast bedankt

    Jeroen

  • Tim bont

    Heeft iemand info ivm het technisch realiseren van een intranet met windows 2000 server?

    Ik zou dit graag eens uitproberen bij mij thuis hier, heb een 5-tal pc's maar wat technische info zou welkom zijn!

    Dus hoe installeer ik dit alles, hoe moet ik configureren en dergelijke …

    mvg,

    Tim