Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Intranet & kabelinternet

  • Yvonne

    Voor mijn stage ben ik bezig om een school op internet te helpen. Dit lukt aardig. Het probleem is echter dat nu ik bezig ben met de internetaansluiting via Casema kabel, ik de intranetsite van de school niet meer kan bereiken. Heeft iemand hiervoor een oplossing, of weet iemand hoe ik de pc's in moet stellen zodat ze beide kunnen bereiken.

    De school heeft een LAN. Deze LAN heb ik via een hub aangesloten op de router van Casema.

    bedankt

    Yvonne

  • Jacob

    hoi Yvonne,

    het probleem wat je omschrijft is me niet helemaal duidelijk, maar als ik het goed heb bedoel je dat de gebruiker / leerling de intranet-server op het internet probeert te bereiken; Dit omdat je nu alles hebt doorgesluist via de router.

    Maak je bijvoorbeeld gebruik van WINS of DNS op school ?? want je kan dan via DNS bijvoorbeeld de intranet server koppelen aan een ip waardoor de gebruiker netjes binnen de LAN blijft zoeken.

    Waar je ook op moet letten is het gehele IP-gebeuren. de Submask die gebruikt wordt, enzovoort. De oorzaak van jouw probleem kan je in veel uithoeken zoeken, maar je zal toch wat meer instellingen moeten aangeven,

    bijvoorbeel de ip-nummering die je gebruikt, subnetmasks, zoekt de browser naar automatisch instelingen, heb je je intranet-server de WWW gekoppeld aan een IP ?? maak je gebruik van WINS of DNS ??

    als je wat meer info geeft, denk ik dat er vast wel mensen zijn die in een oogopslag kunnen zien wat het probleem is..

    mvg

    Jacob

  • Marinus Helmus

    Mijn advies is het installeren van een oude 486 met 2 netwerkkaarten, en deze fungeert als een ethernet router/firewall.

    De ene kaart gaat naar het internet, de ander sluit je aan op de hub die aan het intranet zit. Ook het DNS gebeuren kan je hiermee doorsluizen. Bijvoorbeeld als de router 192.168.0.51 als ip-adres heeft, dan kan je op de clients zowel voor Gateway als DNS-server 192.168.0.51 invullen. Geen onnodig gedoe met HOSTS of LMHOSTS bestanden. Ik gebruik thuis het programmaatje FreeSCO (Unix), meer info op www.freesco.org.

    N.B: Bij FreeSCO is het misschien handig dat je 2 ISA netwerkkaarten gebruikt, wat je ervan moet weten is het Interrupt (IRQ) en het geheugenadres (0x320) en dan moet het lukken.

    Overigens is het aanzetten van DHCP misschien wel handig maar als je 1 keer vaste IP-adressen invult, loop je niet de kans om daarmee conflicten te krijgen.

    Een handigheidje van FreeSCO is ook nog dat je er nog een printserver facaliteit bij aan kunt zetten, deze moet je aansturen met UNIX protocollen (LPD) Line Printer Deamon vanuit Windows.